Wakacje w Portugalii zimą

Na blogu była mała przerwa spowodowana krótkimi wakacjami. Trochę pięknych widoków pokazywałam na Instagramie i tam pisaliście, że liczycie na relacje na blogu. No to jest, ale zaznaczę, że to mój pierwszy podróżniczy wpis, więc proszę o wyrozumiałość. Napisałam wszystko co przyszło mi do głowy, ale jeżeli czegoś nie ma to nie krępuj się pytać.

Zapraszam na relację z wyjazdu do Portugalii - będzie dużo słońca!

gdzie-na-wakacje-zima

Pogoda w styczniu

To pewnie coś co zastanawia najbardziej! Określiłabym ją jako nasz piękny bałtycki maj. Ogólnie chodziłam zazwyczaj na krótkich spodenkach oraz bluzce + momentami kurtce. Gdy nie wiało lub wiatr był ciepły i temperatura była 15-16 stopni to dla mnie było gorąco. Nawet mi dłonie puchły. Gdy przy tej samej temperaturze był chłodny wiatr  lub chmury przesłaniały słońce zakładałam lekką kurtkę i na nogach pojawia się momentami gęsia skórka. Jeżeli jesteś stworzeniem bardzo ciepłolubnym to lepiej tam jechać od marca, gdy chcesz tylko trochę zaczerpnąć słońca to zima jest ok.

Miejscowi chodzą w kozakach, kurtkach, czapkach i moje gołe nogi wzbudzały zainteresowanie. Po zachodzie słońca robi się automatyczne 10 stopni mniej i trzeba zdecydowanie ubrać długie spodnie i kurtkę, aby spacerować. Słońce wschodzi przed 8, zachodzi po 18.

pogoda-w-styczniu-portugalia-wakacje

Czy w styczniu można się opalać? Na małej, zamkniętej plaży tak, tak samo na balkonie. Słoneczko przyjemnie grzeje. Ja się lekko opaliłam, również na twarzy (tam miałam SPF20). Mój Luby, który ma inny fototyp skóry drugiego dnia szukał SPF50, bo twarz miał spaloną mimo SPF 20. Lepiej zabrać wyższy filtr na wszelki wypadek, bo tam są drogie (np. 50 ml Garnier SPF50 to ok. 8 Euro, 300 ml Nivea to 15 Euro).

gdzie-sie-opalac-zima

Co warto zobaczyć

Zacznę od tego, że miejsca które wybieraliśmy miały być przyrodniczo ładne. Nie kościoły, pomniki czy muzea. Jechaliśmy nacieszyć się pogodą i pięknymi widokami. Dodatkowo zaliczyliśmy kilka miast i o nich też opowiem, ale je traktowaliśmy po macoszemu.

co-warto-zobaczyc-w-portugalii

Faro

Lądowaliśmy w Faro i zatrzymaliśmy się tam na noc, bo zakładaliśmy, że będziemy zmęczeni po podróży. Zmęczeni nie byliśmy, ale zostaliśmy, bo mieliśmy wykupiony hotel. Centrum Faro to urocza mała mieścina: dość wąskie uliczki, płytki na kamieniczkach, kamienna podłoga ułożona we wzory. Taka do przejścia w godzinę, ciężko się zgubić. I mimo że mieścina urocza to zaniedbana. Sporo kamienic jest rozpadająca się, pusta. Doczytałam, że przyczyną tego stanu rzeczy jest fakt, że kiedyś ceny wynajmu w centrum były narzucone przez władzę - nie miały one wartości rynkowej i właścicieli nie było stać na remonty. W efekcie większość miejscowych przeniosła się na obrzeża miasta do nowych osiedli.

faro-co-warto-zobaczyc

W mieście są też dwie mariny - w centrum jest dla motorówek, dalej dla żaglówek. Samo Faro nie leży nad oceanem, aby udać się na plażę trzeba autem pokonać ok. 10 km na półwysep oddzielający Faro od oceanu. Plaża jest tam piaszczysta, bardzo długa, dość szeroka. Przypomina mi nieco bałtyckie, ale piasek jest grubszy i bardziej pomarańczowy. No i największy plus każdej plaży na południu: aby łapać promienie słońca nie trzeba być tyłem do wody!

faro-marina

W naszym odczuciu Faro to miasto fajne na popołudniowy spacer. Można nacieszyć oczy uroczymi, miejskimi widokami, potem jechać na plażę, ale nie warto tam zostawać na więcej niż jeden dzień. Na południu Portugalii jest zdecydowanie więcej piękniejszych zakątków wartych odwiedzenia.

Praia do Benagil

Imperatywem turystycznym jest jaskinia Benagil, ale niestety nie popłynęliśmy tam, bo fale były za wysokie, odwołali nasz kurs. I chyba się cieszę, bo jak zobaczyłam małą łódkę, duże fale i ogromne skały to trochę mnie to przeraziło, ale przy spokojnym oceanie byłoby pewnie bosko.

Praia-do-Benagil

Spędziliśmy trochę czasu na plaży i jako, że to pierwsza urocza, mała, skalista plaża to wywarła na mnie ogromne wrażenie. Było tak wakacyjnie, jak z obrazka! Wdrapaliśmy się też na jeden klif i powiem, że była to głupia decyzja, bo schodząc o mało co zawału nie dostałam. Dla takich właśnie widoków przyjechaliśmy do Portugalii: żółte klify, błękitna woda, słońce i piasek.

Praia do Carvalho

Bardzo kameralna plaża, niedaleko Bengali, raczej odwiedzana przez miejscowych niż turystów, choć skoro można o niej poczytać w internecie to pewnie nie jest do końca taka nieturystyczna. Kiedyś należała do lokalnego przemytnika, który wydrążył wiele tuneli w skalach. Aby dostać się do niej trzeba przejść przez krótki tunel. Zdecydowanie nie polecam iść tam w sandałach, bo dużo kamieni, piachu.

Praia-do-Carvalho

To czym charakteryzuje się ta plaża to jedna wystająca skała w oceanie. Dość kameralne miejsce (nie ma żadnego sklepu), małe, urocze, idealne na plażowanie. Nam się spodobała tak bardzo, że byliśmy tam dwa razy.

plaza-Carvalho

Dojazd jest dość kręty, potem duuuużo schodów i jest się już na miejscu. Mój Luby jednak doszukał się, że można tam też podjechać samochodem od drugiej strony, ale potem ciężko wyjechać, bo droga baaardzo stroma i dziurawa - nam się udało ale było gorąco przez chwilę. Ogólnie podsumowując: warto - to numer jeden mojego Konkubenta!

Praia da Marinha

To jedna z TOP 10 plaż w Europie i gdybym zobaczyła ją jako pierwszą pewnie bym uznała, że jest piękna, ale dwie poprzednie były mniejsze, bardziej urokliwe i one zawładnęły moim sercem.

Praia-da-Marinha

Marinha jest zdecydowanie większa, choć sama powierzchnia do plażowanie miejscami jest mniejsza, a klify wyższe. Do plaży prowadzą bardzo długie schody, ogólnie do większości uroczych, klifowych plaż trzeba trochę zejść. Jak masz w szafie trapery to niegłupim pomysłem jest ich zabranie, ja w adidasach dałam radę.

plaza-Marinha

Dookoła tej plaży mnóstwo terenów do chodzenia i do podziwiania oceanu. My zaliczyliśmy tam bardzo długi spacer, zjaraliśmy sobie nosy, opaliliśmy nogi. W ogóle jeżeli lubicie piesze wycieczki to w Portugalii możecie dużo chodzić w ciekawych okolicznościach przyrody.

Carvoeiro

To miejscowość, do której należą dwie wcześniejsze plaże i jest ona po prostu przeurocza. Małe, białe domki na klifach, bardzo wąskie uliczki, na małej plaży w centrum miasta łodzie rybackie. Warto tu przyjechać i zobaczyć coś co nie jest nasiąknięte "nowoczesnością".  Zjeść lody, wypić kawę, a potem pochodzić po wąskich uliczkach.

Przylądek św Wincentego

Czyli koniec Europy! Bardzo się nam tam podobało. Było zupełnie inaczej niż na południu. Klify były kamieniste, szare. Ocean granatowy, nieprzyjemny. Jakby dołożyć do tego silny wiatr i deszcz to byłoby niczym w Szkocji, ale taka pogoda to raczej wyjątek dla Portugalii. My mieliśmy lekki, ciepły wiatr. Jadąc do tego miejsca widać o wiele surowszy klimat tego regionu - bardzo niska roślinność, praktycznie brak zabudowań, czuć nieco grozy.

Przyladek-sw-Wincentego

Niedaleko końca Europy jest Praia de Ponta Ruiva - odrobinę surowa, nieco kamienista. Spotkaliśmy tam kajakarzy i surferów - podziwiam ich, że się nie bali, bo niby ocean nie był wzburzony, ale jak czasem przyszła fala i widziałam jak buja kajakiem to o matko!

Praia-de-Ponta-Ruiva

Lagos + Ponta da Piedade

Ponoć samo miasto jest godne odwiedzenia, ale my już byliśmy zmęczeni i na samo miasto nie mieliśmy siły, ale odwiedziliśmy Ponta da Piedade - przepiękne formacje skalane okalające malutką zatoczkę z mikro plażyczką, położone na uboczu miasta. Można je podziwiać z dwóch poziomów: z góry i z dołu, gdzie otaczają Cię wysokie skały i czujesz się taka malutka! Wg nas atrakcja zdecydowanie warta odwiedzenia.

Ponta-da-Piedade

Ponta-da-Piedade-czy-warto

Dookoła skałek można znowu pochodzić, nacieszyć się oceanem i słońcem, zrobić kilka tysięcy kroków

Praia dos Três Irmãos

To część plaży, która prowadzi z Alvor prawie aż do Portimão - jest bardzo długa, można poczuć się trochę bardziej jak nad polskim morzem i zrobić kilometry spacerując po brzegu, a to co jest wyjątkowego to... skały, które tutaj można obchodzić idąc po plaży. Na większości plaż są one tak strome, wysokie i ogólnie ogromne, że nie można ich przejść i plaże są przez to pocięte na krótkie odcinki. A tu mimo że są na plaży tworząc piękny portugalski klimat to nie ograniczają one swobodnego przemieszczania się. Bardzo urokliwe miejsce i warte pospacerowania. Gdyby nasz wyjazd był o jeden dzień dłuższy to zdecydowanie pojechalibyśmy tam drugi raz i poszli na długi spacer.

Praia-dos-Tres-Irmaos

Portimão

To była nasza baza wypadowa. Samo miasto określiłabym mianem Kołobrzegu/Międzyzdrojów naszego wybrzeża. Ogromna oferta noclegowa, dużo sklepów przy głównej plażowej ulicy. W samym mieście znajduje się Praia de Rocha - szeroka plaża, stosunkowa długa. Z jednej strony ograniczona portem, z drugiej skałami. Na plaży kilka czynnych barów. Na całej długości plaży można przejść po drewnianej promenadzie, która prowadzi do portu. Niedaleko portu jest forteca św. Katarzyny, której chyba główną atrakcją jest armata.

portimao

Po drugiej stronie miasta jest część zdecydowanie bardziej rybacka z typową dla dawnej Portugalii zabudową: odpowiednio daje rybą, są bardzo wąskie uliczki, niskie zabudowania, dużo schodów i... koty.

Quarteira

To było nasze ostatnie miejsce, 30 minut od Faro. Chcieliśmy mieć blisko do lotniska stad jej wybór. Sama miejscowość jest również czymś na wzór Międzyzdrojów. Jest długa promenada, piaszczysta i płaska plaża, palmy, mały port. Na plaży jest miejskie wifi. Ot taka nadmorska miejscowość.

To co wyróżnia ten region to bardziej czerwone klify, które widać w oddali czy w niedalekiej miejscowości Albufeira. Ale wg nas daleko im do żółtych, które są zdecydowanie bardziej wakacyjne, urokliwe.  Im bliżej Faro tym region jest bardziej płaski, mniej pocztówkowy i w naszej ocenie nie tak fajny jak wszystkie małe plaże, bo za bardzo podobny do tego co znamy znad Bałtyku. Oczywiście pomijając fakt palm.

czerwone-klify-Albufeira

Koszty

Powiem tak: wydasz tyle ile masz. My nie mieliśmy budżetowego wyjazdu, bo wybieraliśmy miejscówki z widokiem na ocean, ze śniadaniem, celowaliśmy w hotele, a nie małe pensjonaty. Średnio noc kosztowała ok. nas ok 80 Euro, w sezonie kosztują ponad 200, ale spokojnie znajdziesz coś za 1/3 tej kwoty, pytanie jaki standard akceptujesz.

Bilety na samolot kupowaliśmy na dzień przed wylotem i za dwie osoby EasyJet + 7 dni auto z Europcar (transakcja łączna) zapłaciliśmy 219 Euro. Tu też da się o połowę taniej nawet planując wcześniej, ale u nas to był to dość spontaniczny wyjazd.

Przykładowe ceny:

• paliwo - ok. 1,4 Euro za litr
  • mleko -  0,67 Euro za litr
  • wino - 1,5 Euro i wyżej bez limitu jak to z winami bywa, ale do 2 spokojnie znajdzie się całkiem dobre wino, ale z tych wytrawnych, bo z tych słodkich jest porto, które jest bardzo mocne
  • cola w restauracji - ok. 2-3 Euro
  • frytki - ok. 2 Euro
  • stek po portugalsku - od 7,5 Euro i ich nie polecam do 12-15 Euro, ale to już palce lizać

Jest dużo Jumbo (Auchanów), Lidlów i Aldi. Tam najbardziej opłaca się robić zakupy, bo te mniejsze sklepy potrafią mieć przebitkę razy dwa. Praktycznie wszędzie można płacić kartą. Warto jednak pamiętać, że płacąc zwykłą kartą bank narzuca swoją marżę za wymianę (ok. 3%),  my mieliśmy kartę walutową, którą zasililiśmy przed wyjazdem.

Z ciekawostek to galerie handlowe na południu Portugalii są półotwarte, zazwyczaj na środku mają otwartą przestrzeń:

centrum-handlowe-Portugalia

Jedzenie

O jedzeniu będzie krótko, bo Portugalia słynie z owoców morza, które są dla mnie nie do przejścia, Luby też nie przepada. Za to on czuł się jak w raju, bo bardzo popularne są steki, które mają korzystną cenę.  Słynny stek po portugalsku to kawał mięsa z ciemnym sosem, z kawałkiem pieczonej szynki coś na wzór dojrzewającej i ziemniaki w talarkach lub druga wersja: z ryżem i frytkami:

stek-po-portugalsku

Dla mnie to również nie do przejścia, więc na obiad zazwyczaj jadłam... frytki z tym sosem.  Raz zamówiłam fish&chips i dostałam dwa ogromne paluszki rybne. Fuj. Na plażach są też budki z lodami, goframi, choć mam wrażenie, że naleśniki są bardziej popularne niż gofry.

Prowadzenia auta

Auto daje niesamowitą wolność na wakacjach, dzięki niemu sporo zobaczyliśmy. Korzystaliśmy z dróg lokalnych, bo chcieliśmy zobaczyć okolice + autostrada jest płatna. Na lokalnych drogach obowiązuje 90 km na godzinę, ale non stop są ograniczenia do 50 km, czasem tylko są dwa pasy, sporo ograniczeń wyprzedzania, wszak teren górzysty i kręty.  Z plusów dróg lokalnych: nie było ani jednego tira! W ogóle w Portugalii mało dużych samochodów. Królują Fiaty 500 i Mini.

fiat-500

Na placach jednej ręki można policzyć kombi czy drogie, luksusowe auta. Jak są to zazwyczaj z Francji lub Włoch. Sami Portugalczycy jeżdżą w normie, nie denerwowało nas żadne zachowanie. Ani nie było chaosu, ani nie jeździli zbyt ospale. Na drogach lokalnych rzadko ale są fotoradary, zazwyczaj jest jedynie velocidade controlada, która oznaczała, że jak się jedzie powyżej ograniczenia to zapala się czerwone światło i tego jest sporo. Ogólnie jednak zdziwiło nas że jest mało świateł na południu, za to jest rondo poganiane rondem. Polecam też ściągnąć mapy Google offline, bo bardzo ułatwiają podróż.

Z samochodowych ciekawostek to naszą uwagę zwróciły daszki dla aut, aby nie nagrzewały się okrutnie:

ciekawoski portugalia

Język

Portugalczycy pracujący w turystyce bez problemu mówią po angielsku. Bardzo dużo można wydedukować, bo wiele słów jest podobnych do języka angielskiego. Kupując rzeczy w supermarkecie etykieta produktu jest też dodatkowo zazwyczaj po angielsku, więc to nie problem.

Podsumowanie

Styczeń to bardzo nieturystyczny sezon, ale powiem szczerze, że w wielu atrakcjach np. jaskinia Bengali czy koniec Europy, parkingi były mocno zapełnione. Nie, że na maksa, ale nie można było przebierać w wolnych miejscach. Nawet nie chcę sobie wyobrażać ile ludzi jestem tam w sezonie!

wakacje-2019

Portugalia to świetna opcja na zimowe wakacje, aby poczuć promienie słoneczne. Nie będzie upalnie, a bardzo wiosennie. Jednego dnia odrobinę mżyło i pachniało bosko deszczem, aż zatęskniłam do wiosny! Lekko wygrzałam kości, nieco się opaliłam, nacieszyłam oczy pięknymi widokami - jestem bardzo zadowolona. No i ciągle jarałam się drzewkami pomarańczowymi na każdym kroku, chyba jeszcze bardziej niż palmami.

Myślisz już o tegorocznych wakacjach?

Cześć! Mam na imię Ewa. Mój blog to miejsce, gdzie pokazuję kosmetyki, głównie te do pielęgnacji. Moja skóra długo zmagała się z trądzikiem, obecnie mam 32 lata i nadal jest ona problematyczna. Nie szaleję z makijażem, kocham beże i brązy. Czasem przełamię to czerwienią, ale bez przesadyzmu;) Uwielbiam pięknie pachnące wnętrza i kawę z mlekiem. Mam nadzieję, że zostaniesz tu na dłużej!